söndag 9 januari 2011

Nu kommer verkligheten ikapp.

Tidningarna blir mer och mer säkra i sin uppföljning av valet från i fjol och expertisen slåss om vad som egentligen hände. För mig som kumlabo känner jag att vi socialdemokrater står starka efter valet här i Kumla men naturligtvis kan man fundera över hur så många kunde luras av så få trovärdiga politiska representanter på riksplanet. Jag tänker i alla fall skriva några funderingar som jag har under den närmaste tiden. Jag börjar med det enligt många fantastiska Rutavdraget som enligt en del är den framtida lyckan för många. Det jag tycker man ska tänka på är vilka som utnyttjar rutavdraget och har dom verkligen behov av detta. Här råder det delade meningar men klart är att de arbetslösa och sjuka betalar avdraget genom sänkta ersättningar. Utrymmet som de välbeställda fått av regeringen genom sänkta skatter kommer bara till en liten del några arbetslösa till godo. Den större delen arbetslösa är fortfarande arbetslösa med sämre ersättning. Alltså ingen sänkt arbetslöshet med rutavdrag möjligen högre priser vilket betyder ännu mer skattereduktion för de välbeställda och ännu mindre möjligheter för de arbetslösa eftersom pengarna hade behövts till arbetsmarnadspolitiska åtgärder.
Dan-Åke